List Wojtka Turewicza

Wojciech Turewicz
Drogi Julianie,
na ostatnim naszym spotkaniu wspomniałem Ci o obozie narciarskim,
na którym byłem instruktorem. Był to obóz szczególny pod wieloma względami i dlatego chcę Ci o nim opowiedzieć. Sama nazwa obozu wskazuje, że głównym jego celem była nauka jazdy na nartach i właśnie
w tej nauce odkryłem, jak genialnym może być ona zajęciem.
Ale po kolei. Dzień pierwszy - ekscytujący ! Wychowankowie z wielką ochotą założyli narty i po pierwszych ślizgach zobaczyłem u wielu z nich strach
w oczach. Zwolniłem tempo, wprowadziłem proste ćwiczenia i przyszły pierwsze sukcesy. Poczuli się bezpiecznie i z większą ochota angażowali się w kolejne ćwiczenia. Dzień zakończył się sukcesem, wszyscy byli zadowoleni z własnych postępów. Wieczorem podczas podsumowania dnia chwalili się świeżymi osiągnięciami. Ta atmosfera dodała nam - wychowawcom nowych sił na kolejny dzień. Ranek wypełniał entuzjazm. Wszyscy bez ociągania się wyszli na stok. Zaczęliśmy wprowadzać nowe trudniejsze ćwiczenia
i, z minuty na minutę, gasł entuzjazm w naszych wychowankach...
więcej...

Nasza szkoła jest O.K. czyli o ocenianiu kształtującym w Powiatowym Gimnazjum nr 21 w Otwocku

Agnieszka Wieczorek
Do tego, że należy się rozwijać, kształcić, doskonalić nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać. Tego wymaga i niekiedy wymusza na nas współczesność. Szczególnie w branży oświatowej mile widziane jest poszukiwanie nowych metod pracy, udoskonalanie swojego warsztatu pracy. Nauczyciele coraz uważniej przyglądają się nowoczesnym teoriom, czasem wiedzeni własną ciekawością, czasem namówieni przez znajomych, współpracowników.
W ostatnich latach nowym, cieszącym się coraz większym zainteresowaniem nurtem w szkolnictwie staje się ocenianie kształtujące z całą swoją filozofią jakże odmienną od założeń tak powszechnego w szkole oceniania sumującego...   więcej ...
Archiwum - Opracowania - Wrażenia z Sopotni
 

Wprowadzenie do oceniania kształtującego

Wojciech Turewicz
Nauczyciele litewscy biją na alarm! Ich poczucie bezpieczeństwa jest zagrożone. W środowisku oświatowym poziom agresji osiągnął stan zatrważający. Odnotowuje się coraz częściej przypadki przemocy fizycznej wobec nauczycieli, zarówno ze strony uczniów, jak i rodziców. Uczniowie czują się bezkarni (system prawny), a nauczycielom, czemu trudno się w tej sytuacji dziwić, puszczają nerwy. Nauczyciele strajkują, żądając od państwa gwarancji poczucia bezpieczeństwa - fizycznego i psychicznego. Psychologowie uważają,
że przyczyna leży we wzajemnej frustracji. Ich zdaniem uczniowie przenoszą
z własnych rodzin agresywny sposób rozwiązywania konfliktów. Informacje, płynące od naszych wschodnich sąsiadów, potraktujmy jako znak ostrzegawczy. Problemy panujące w naszej oświacie są podobne, choć, na szczęście, jeszcze nie tak powszechne. Dlatego spróbujmy zapobiegać, by potem nie leczyć...   więcej...

Ocenianie kształtujące szansą na aktywne i skuteczne uczenie się – nauczanie

Prezentacja

Julian Ochenduszko
Ważnym obszarem reformowania naszej oświaty stało się ocenianie osiągnięć uczniów. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9.04.1999 r. w sprawie zasad oceniania stanowiło bardzo istotny krok sprzyjający modernizacji oceniania na różnych poziomach kształcenia. Wyróżnienie komplementarnych (w założeniu) systemów oceniania wewnątrzszkolnego i zewnętrznego (egzaminów zewnętrznych) powinno pogłębić refleksję nad praktyką i skutkami oceniania szkolnego. W wielu szkołach tworzenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania stało się okazją do głębokiej diagnozy dotychczasowej praktyki.Oto przykład wyróżnionych przez uczniów, nauczycieli i rodziców „wad oceniania” w jednej ze szkół:
  • ocenianie niemal wyłącznie osiągnięć poznawczych (intelektualnych),
  • dominacja encyklopedyzmu,
  • koncentrowanie na błędach, brakach i potknięciach,
  • słabo informuje o jakości osiągnięć,...
  więcej...

EKO-TUR INSTYTUT KSZTAŁCENIA
NIEPUBLICZNA PLACÓWKA
DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

Zadzwoń do nas

+48 22 841 62 08

© 2009 Instytut Kształcenia Eko-Tur
webmaster Katarzyna Dorycka