Ocenianie kształtujące wśród dorosłych |
|
Wojciech Turewicz | |
![]() |
Ocenianie kojarzy się nam głównie ze szkołą. I słusznie, ponieważ jej żyje koncentruje się wokół oceny. Wszystkie działania nauczycieli i uczniów są ostatecznie na nią ukierunkowane. A przecież wszyscy dorośli, dzieci, sąsiedzi, przyjaciele, zarządzający i podlegli im pracownicy także oceniają i podlegają ocenie. ...więcej... |
Ocenianie zabija rozwój |
|
Wojciech Turewicz | |
![]() |
I co z tym ocenianiem kształtującym? W poprzednich artykułach starałem się przybliżyć Państwu kilka istotnych elementów tego oceniania. Podkreślałem, które z nich w sposób kluczowy zmieniają spojrzenie na ocenianie. Mam nadzieję, że zainteresowałem Was nowym podejściem do oceniania. ...więcej... |
Ocenianie Kształtujące pedagogiczną dominantą pracy szkoły |
|
Wojciech Turewicz | |
![]() |
To dobra wiadomość. Urodziliśmy się w starej dobrej cywilizacji przemysłowej, a przychodzi nam żyć i budować nową cywilizację wiedzy. Jesteśmy szczególnymi wybrańcami, bo jeszcze żadne pokolenie nie miało takiej możliwości przyglądania się, jak umiera stara i rodzi się nowa epoka. Kiedy mówimy, że zmienia się cywilizacja, to oznacza, że zmienia się źródło, które tę cywilizację napędza. ...więcej... |
Ocenianie kształtujące - najnowsze badania |
|
Temat opracował Piotr Ślusarczyk | |
Ocenianie kształtujące znajduje swoje uzasadnienie nie tylko w teorii pedagogiki współczesnej, socjologii i teorii systemów, ale także w twardych danych empirycznych oksfordzkiego psychologa Kurta Fischera. Najnowsze badania naukowe wykonane kosztowną i niepozostawiającą wątpliwości metodą neuroobrazowania mózgu wskazują na fakt, że obecność nauczyciela wspierającego ucznia na zasadzie jednostkowo skierowanej informacji zwrotnej zwiększają efektywność kształcenia z początkowego poziomy 30% do poziomu 88%. Wzrost jest blisko trzykrotny. Niestety badania Kurta Fischera nie są szerzej znanie polskim pedagogom i psychologom. Myśli i dokonania Fischera propaguje w swoich pracach Aneta Łyżwa z Zakładu Metodologii i Pedagogiki Twórczości APS |
|
Ocenianie kształtujące szansą na aktywne i skuteczne uczenie się – nauczanie |
|
Julian Ochenduszko | |
Ważnym obszarem reformowania naszej oświaty stało się ocenianie osiągnięć uczniów. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 09.04.1999 r. w sprawie zasad oceniania stanowiło bardzo istotny krok sprzyjający modernizacji oceniania na różnych poziomach kształcenia. Wyróżnienie komplementarnych (w założeniu) systemów oceniania wewnątrzszkolnego i zewnętrznego (egzaminów zewnętrznych) powinno pogłębić refleksję nad praktyką i skutkami oceniania szkolnego. ...więcej... |
|
Wprowadzenie do oceniania kształtującego |
|
Wojciech Turewicz | |
Nauczyciele litewscy biją na alarm! Ich poczucie bezpieczeństwa jest zagrożone. W środowisku oświatowym poziom agresji osiągnął stan zatrważający. Odnotowuje się coraz częściej przypadki przemocy fizycznej wobec nauczycieli, zarówno ze strony uczniów, jak i rodziców. Uczniowie czują się bezkarni (system prawny), a nauczycielom, czemu trudno się w tej sytuacji dziwić, puszczają nerwy. ... więcej... |
OK.: Od coachingu do oceniania kształtującego |
|
Wojciech Turewicz | |
![]() |
Coaching to słowo coraz bardziej odrzucane w środowisku oświatowym. Czy słusznie? Zastanówmy się, czym może być coaching w oświacie ...więcej... |
OK.: Szkoła bez ocen |
|
Wojciech Turewicz | |
![]() |
Z przyjemnością przeczytałem artykuł o inicjatywie rodziców w jednej z poznańskich szkół, którzy chcą założyć alternatywną szkołę bez ocen. Pomysł w moim przekonaniu jest szczególnie interesujący, ponieważ jest w nim zawarta głęboka wartość - stworzenie dziecku optymalnych warunków do pełnego rozwoju....więcej... |
List Wojtka Turewicza |
|
Drogi Julianie, na ostatnim naszym spotkaniu wspomniałem Ci o obozie narciarskim, na którym byłem instruktorem. Był to obóz szczególny pod wieloma względami i dlatego chcę Ci o nim opowiedzieć. Sama nazwa obozu wskazuje, że głównym jego celem była nauka jazdy na nartach i właśnie w tej nauce odkryłem, jak genialnym może być ona zajęciem... więcej... |
|
Nasza szkoła jest O.K. czyli o ocenianiu kształtującym w Powiatowym Gimnazjum nr 21 w Otwocku |
|
Agnieszka Wieczorek | |
Do tego, że należy się rozwijać, kształcić, doskonalić nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać. Tego wymaga i niekiedy wymusza na nas współczesność. Szczególnie w branży oświatowej mile widziane jest poszukiwanie nowych metod pracy, udoskonalanie swojego warsztatu pracy. Nauczyciele coraz uważniej przyglądają się nowoczesnym teoriom, czasem wiedzeni własną ciekawością, czasem namówieni przez znajomych, współpracowników. W ostatnich latach nowym, cieszącym się coraz większym zainteresowaniem nurtem w szkolnictwie staje się ocenianie kształtujące z całą swoją filozofią jakże odmienną od założeń tak powszechnego w szkole oceniania sumującego... więcej ... |
|
Moje wnioski z wprowadzania O.K. w klasie pierwszej Technikum Ochrony Środowiska |
|
![]() |
Dorota Wierzbińska-Dubaj wicedyrektor Zespołu Szkół Spożywczych, Chemicznych i Ogólnokształcących w Jarosławiu. Uczyłam w tej klasie dwóch przedmiotów(…) ochrony powietrza(…) gospodarki odpadami(…) Na lekcjach z ochrony powietrza wprowadziłam ocenianie kształtujące na lekcjach gospodarki odpadami stosowałam tylko niektóre elementy(…) ...więcej... |
EKO-TUR INSTYTUT KSZTAŁCENIA
NIEPUBLICZNA PLACÓWKA
DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Zadzwoń do nas
+48 22 841 62 08
© 2009 Instytut Kształcenia Eko-Tur
webmaster Katarzyna Dorycka