Szkoły które wdrożyły Ocenianie Kształtujace

Moje wnioski z wprowadzania O.K. w klasie pierwszej Technikum Ochrony Środowiska



Dorota Wierzbińska-Dubaj wicedyrektor Zespołu Szkół Spożywczych, Chemicznych i Ogólnokształcących w Jarosławiu Uczyłam w tej klasie dwóch przedmiotów(…) ochrony powietrza(…) gospodarki odpadami(…) Na lekcjach z ochrony powietrza wprowadziłam ocenianie kształtujące na lekcjach gospodarki odpadami stosowałam tylko niektóre elementy(…) Efekty: W wyniku klasyfikacji końcoworocznej z ochrony powietrza nie było żadnej oceny niedostatecznej natomiast
z gospodarki odpadami były dwie oceny niedostateczne (zaznaczam, że w latach iż ubiegłych proporcje te były odwrotne). Charakterystyka klasy: klasa liczy 20 uczniów (naukę rozpoczynało we wrześniu 24 uczniów - 4 zrezygnowało z nauki w ciągu roku), uczniowie tej klasy uzyskali ok. 60 PUNKTÓW (na 200 możliwych) po gimnazjum (świadectwo + wyniki egzaminu gimnazjalnego), jedynie trzech uczniów zakwalifikowało się do tej klasy z liczbą punktów powyżej 80. Te niskie wyniki uzyskanew gimnazjum i brak zainteresowania nauką ze strony większości uczniów szybko przełożyły się na wyniki nauczania w klasie pierwszej technikum - szybko przybywały oceny niedostateczne i sporadycznie pojawiały się oceny 4 i wyżej. Uczyłam w tej klasie dwóch przedmiotów: ochrony powietrza z ochroną przed hałasem i drganiami oraz gospodarki odpadami z ochrona gleb i rekultywacją. Na lekcjach z ochrony powietrza wprowadziłam ocenianie kształtujące (ze szczególnym uwzględnieniem prac z komentarzem, samooceną i oceną koleżeńską). Na lekcjach gospodarki odpadami stosowałam tylko niektóre elementy(cel lekcji, kryteria oceniania). Do O.K. wybrałam ochronę powietrza, gdyż z moich doświadczeń z lat poprzednich wynika iż uczniowie mają z tym przedmiotem większe problemy (trudniejszy i obszerniejszy materiał). Efekty: W wyniku klasyfikacji końcoworocznej z ochrony powietrza nie było żadnej oceny niedostatecznej natomiast z gospodarki odpadami były dwie oceny niedostateczne (zaznaczam, że w latach iż ubiegłych proporcje te były odwrotne).

Zasady wprowadzania systemu

Konsultanci Instytutu Kształcenia EKO-TUR są wsparciem dla szkoły przy budowaniu systemu OK.
Cały proces jest podzielony na etapy i podczas wdrażania pierwszych etapów udział Instytutu jest szczególny.
Zadaniem konsultantów jest przygotowanie teoretyczne na temat: filozofii OK., elementów OK. oraz czynników, które decydują o budowaniu klimatu przyjaznej szkoły.
Szkolenie jest poświęcone wszystkim nauczycielom szkoły. Następnie konsultanci pracują z wybranymi nauczycielami, którzy tworzą sztab systemu i mają za zadanie zbudować własny system SPOK oparciu o założenia Instytutu. Drogą elektroniczną przesyłają wstępnie zbudowany system do konsultacji. Konsultant analizuje, czy system jest zbudowany zgodnie z założeniami, ewentualnie nanosi uwagi i odsyła do poprawy. Ostatecznie zbudowany system jest przedstawiony radzie pedagogicznej do zapoznania i zatwierdzenia.
Zatwierdzony system wprowadzamy w życie. Pierwszym krokiem jest zmierzenie stanu na wejściu. System jest wprowadzany, a po 2 miesiącach szkoła przygotowuje raport o stanie jego wprowadzenia i przesyła do Instytutu. Wyniki raportu i jakość zbudowanego systemu decyduje
o przyznaniu certyfikatu. Certyfikat obowiązuje przez 2 lata.
Po roku szkoła ponownie przesyła raport o stopniu realizacji systemu. Na postawie pozytywnej oceny raportu ważność certyfikatu jest przedłużona
o następny rok. Jeżeli szkoła chce nadal posiadać certyfikat – wtedy konsultant Instytutu osobiście bada funkcjonowanie systemu i orzeka, czy szkoła utrzymuje i doskonali system. Na tej podstawie certyfikat przedłuża się o kolejne 2 lata.
 

Projekt, który został Państwu zaprezentowany, w swoim założeniu ujmuje podejście systemowe. Jesteśmy przekonani, że pojedyncze, nawet bardzo ciekawe działania w małym stopniu mają wpływ na zmianę jakości pracy szkoły. Dopiero ciekawe działania wkomponowane w przemyślany sposób mogą tworzyć prawdziwe zmiany.

Naszą ambicją jest pomóc Państwu zbudować taki system, który będzie odpowiadał na wiele Waszych potrzeb. Jeżeli chcecie mieć placówkę nowoczesną, spełniającą oczekiwania co do wysokich wyników nauczania, przyjazną oraz realizującą wszystkie wymagania nadzoru pedagogicznego – to właśnie ten projekt odpowiada na te oczekiwania.

Mamy świadomość jak wielkie jest to przedsięwzięcie i że jest to propozycja dla zespołów szczególnie poszukujących i gotowych wziąć odpowiedzialność za prowadzenie szkoły ku przyszłości.
Wiele obszarów w tym projekcie zostało tylko zasygnalizowanych.

Jeżeli ta propozycja w jakimś stopniu zainteresowała Państwa, a macie jeszcze pytania szczegółowe – prosimy o kontakt:
Artur Foremski
e-mail: artur.foremski@eko-tur.pl

Kolejna szkoła wdrożyła system Szkoły Przyjaznej w duchu Oceniania Kształtującego.

17 czerwca 2010 roku Zespół Szkół Spożywczych, Chemicznych i Ogólnokształcących w Jarosławiu otrzymał certyfikat Instytutu Kształcenia EKO TUR potwierdzający ustanowienie i wdrożenie przez szkołę zasad oceniania kształtującego. Gratulujemy Dyrekcji szkoły oraz całemu srodowisku wytrwałości w tej ciężkiej pracy. Życzymy również sił w utrzymaniu i doskonaleniu systemu. Wierzymy, że wasze wysiłki przyczynią się do poprawy wyników pracy, a także zaowocują bardzo dobrymi relacjami z uczniami. Satysfakcji i sukcesów życzy zespół IK EKO-TUR.

G R A T U L U J E M Y ! ! !

Rok z O.K. w Zespole Szkół Spożywczych Chemicznych
i Ogólnokształcących w Jarosławiu

„Dziś po roku intensywnej pracy możemy stwierdzić: „Było warto”. Dowodem jest mniej ocen niedostatecznych z przedmiotów, na których wprowadzono ocenianie kształtujące oraz zadowolenie uczniów potwierdzone ankietą. Ponad 90% uczniów ocenianych kształtująco

chciałoby wprowadzenia tego systemu na innych przedmiotach.Ponadto ta forma kształcenia wpływa na poprawę wzajemnych relacji uczeń-nauczyciel, a to z kolei tworzy w szkole miłą i przyjazną atmosferę.” Minął rok szkolny, w którym nauczyciele ZSSChiO podjęli się  wprowadzenia przyjaznego dla ucznia oceniania kształtującego. Dzięki pomysłowi Pani Lucyny Paulo - Naczelnika Wydziału Oświaty i Polityki Społecznej Starostwa Powiatu Jarosławskiego, nasza szkoła,  jako jedyna  w powiecie jarosławskim wdrożyła ten nowoczesny i skuteczny system nauczania. 
Do programu przystąpiło 21 nauczycieli. Są wśród nich nie tylko pedagodzy z niewielkim stażem pracy i realizujący awans zawodowy, ale też nauczyciele dyplomowani, którzy pracy z młodzieżą poświęcili już wiele lat. Naszą inicjatywę konsultowaliśmy też z rodzicami uczniów, którzy w pełni poparli wdrożenie tego sposobu uczenia się.
Rozpoczynając we wrześniu nowy rok szkolny,  byliśmy  świadomi trudu jakiego podejmujemy się w związku z wprowadzeniem oceniania kształtującego.  Mieliśmy wątpliwości i obawy, czy system tak zachwalany w europejskich szkołach sprawdzi się w naszej  rzeczywistości. Pojawiało się u nas szereg pytań i wątpliwości – jak można uczyć bez ocen cząstkowych, czy ten system podniesie motywację uczniów do nauki,  czy nauczyciele będą mieli czas i możliwość realizacji programu nauczania oraz wieli innych. Natomiast uczniowie najpierw byli zachwyceni, że będzie tylko „miło, łatwo i przyjemnie” , jednak szybko przekonali się, że ten sposób kształcenia wymaga od nich też wiele pracy. Na każdej lekcji objętej realizacją oceniania kształtującego, uczniowie byli angażowani w proces twórczego myślenia, a podczas ustnych i pisemnych sprawdzianów  musieli wykazać się odpowiednimi efektami pozyskania wiedzy i umiejętności.
W trakcie wdrażania tego programu często w gronie pedagogicznym prowadzono liczne dyskusje, które pomagały nauczycielom w realizacji projektu. Ponadto w tym okresie zostały przeprowadzone cztery szkolenia przez Instytut Kształcenia Nauczycieli EKO-TUR z Warszawy, podczas których doskonaliliśmy umiejętność wyznaczania celów lekcji, konstruowania pytań kluczowych, określania kryteriów oceniania i udzielania informacji zwrotnej z komentarzem. W systemie O.K. niezbędnym elementem jest przyjazna atmosfera w szkole między nauczycielami, pracownikami szkoły  i jej uczniami, dlatego w czasie szkoleń nabywaliśmy umiejętności stosowania  technik negocjacji i przekazywania informacji zwrotnych. Spotkania te były doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i rozwiązania problemów.
 Dziś po roku intensywnej pracy możemy stwierdzić: „Było warto”. Dowodem jest mniej ocen niedostatecznych z przedmiotów, na których wprowadzono ocenianie kształtujące oraz zadowolenie uczniów potwierdzone ankietą. Ponad 90% uczniów ocenianych kształtująco chciałoby wprowadzenia tego systemu na innych przedmiotach. Ponadto ta forma kształcenia wpływa na poprawę wzajemnych relacji uczeń-nauczyciel, a to z kolei tworzy w szkole miłą i przyjazną atmosferę.
Pod koniec roku szkolnego opracowane zostało sprawozdanie podsumowujące wprowadzenie oceniania kształtującego w ZSSChiO  oraz został przeprowadzony audyt zewnętrzny przez firmę EKO-TUR. Zwieńczeniem naszej pracy było otrzymanie przez szkołę w dniu 17 czerwca 2010 certyfikatu potwierdzającego wdrożenia systemu „Przyjazna Szkoła w Duchu  Oceniania Kształtującego”.
Dokument został nadany przez Instytut Kształcenia EKO-TUR z Warszawy.

Nauczyciele ZSSChiO

Refleksje z wprowadzania systemu Szkoły Przyjaznej w Duchu Oceniania Kształtującego

Antonina nauczycielka matematyki
W kilku zdaniach chciałabym podzielić się realizacją projektu "Szkoła Przyjazna w duchu Oceniania Kształtującego" w mojej szkole.
Temat ten już w ubiegłych latach szkolnych był realizowany, szczególnie
w nauczaniu początkowym z dużym powodzeniem.
W tym roku szkolnym dyrekcja zaleciła poszerzenie oceniania kształtującego
na Szkołę Podstawową i Gimnazjum. Chętnie przyłączyłam się do stosowania tego systemu na lekcjach matematyki w kl. II G i III G. W kl. III stwierdzam,
że w 60% (około) system spodobał sie uczniom, natomiast mnie trudno jest ująć to w skali ocen od 1 do 6, a tego niestety oczekują rodzice szczególnie uczniów klasy III Gimnazjum, którzy są zainteresowani ulokowaniem swoich dzieci
w najlepszych szkołach średnich i to sprawia mi na tym etapie problem. Wszelkiego rodzaju testy gimnazjalne, próbne nie są przygotowywane w sposób nadający się do zastosowania oceny kształtującej. Wydawało mi sie, że klasa II Gimnazjum to najbardziej odpowiedni czas by wdrożyć ocenianie kształtujące. Owszem młodzież przyjmuje to z zadowoleniem, ale odnoszę wrażenie po miesiącu pracy tym systemem, że moja młodzież nie w pełni zrozumiała założenia tego systemu. Uczniowie owszem stali sie bardziej otwarci, nawet skłonni odkrywać nowe prawa matematyczne, ale pierwszy obszerniejszy test pisemny wypadł gorzej niż się spodziewałam, może na początku stosowania tej metody zatraciliśmy proces gruntowniejszego utrwalenia materiału. W trakcie dyskusji z koleżankami uczącymi fizyki i chemii w gimnazjum stwierdziły,
że przy 1 godzinie tygodniowo przeznaczonej na realizację programu jest bardzo trudno im na tym etapie stosować ocenianie kształtujące. Lepsze sygnały dochodzą mnie od koleżanek uczących przedmiotów humanistycznych. Pełniejszego obrazu spodziewam się po listopadowej konferencji szkoleniowej poświęconej między innymi ocenianiu kształtującemu. Mimo trudności pewnych nie rezygnuję i będę dalej wdrażać ocenianie kształtujące na moich zajęciach matematyki. Myślę, że może być tylko lepiej.

EKO-TUR INSTYTUT KSZTAŁCENIA
NIEPUBLICZNA PLACÓWKA
DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

Zadzwoń do nas

+48 22 841 62 08

© 2009 Instytut Kształcenia Eko-Tur
webmaster Katarzyna Dorycka