Projekt, który został Państwu zaprezentowany, w swoim założeniu ujmuje podejście systemowe. Jesteśmy przekonani, że pojedyncze, nawet bardzo ciekawe działania w małym stopniu mają wpływ na zmianę jakości pracy szkoły.
Dopiero ciekawe działania wkomponowane w przemyślany sposób mogą tworzyć prawdziwe zmiany.
Naszą ambicją jest pomóc Państwu zbudować taki system, który będzie odpowiadał na wiele Waszych potrzeb. Jeżeli chcecie mieć placówkę nowoczesną, spełniającą oczekiwania co do wysokich wyników nauczania, przyjazną oraz realizującą wszystkie wymagania nadzoru pedagogicznego – to właśnie ten projekt odpowiada na te oczekiwania.
Mamy świadomość jak wielkie jest to przedsięwzięcie i że jest to propozycja dla zespołów szczególnie poszukujących i gotowych wziąć odpowiedzialność za prowadzenie szkoły ku przyszłości.
Wiele obszarów w tym projekcie zostało tylko zasygnalizowanych.
Jeżeli ta propozycja w jakimś stopniu zainteresowała Państwa, a macie jeszcze pytania szczegółowe – prosimy o kontakt:
Artur Foremski
e-mail: artur.foremski@eko-tur.pl
17 czerwca 2010 roku Zespół Szkół Spożywczych, Chemicznych i Ogólnokształcących w Jarosławiu otrzymał certyfikat Instytutu Kształcenia EKO TUR potwierdzający ustanowienie i wdrożenie przez szkołę zasad oceniania kształtującego. Gratulujemy Dyrekcji szkoły oraz całemu srodowisku wytrwałości w tej ciężkiej pracy. Życzymy również sił w utrzymaniu i doskonaleniu systemu. Wierzymy, że wasze wysiłki przyczynią się do poprawy wyników pracy, a także zaowocują bardzo dobrymi relacjami z uczniami. Satysfakcji i sukcesów życzy zespół IK EKO-TUR.
chciałoby wprowadzenia tego systemu na innych przedmiotach.Ponadto ta forma kształcenia wpływa na poprawę wzajemnych relacji uczeń-nauczyciel, a to z kolei tworzy w szkole miłą i przyjazną atmosferę.”
Minął rok szkolny, w którym nauczyciele ZSSChiO podjęli się wprowadzenia przyjaznego dla ucznia oceniania kształtującego. Dzięki pomysłowi Pani Lucyny Paulo - Naczelnika Wydziału Oświaty i Polityki Społecznej Starostwa Powiatu Jarosławskiego, nasza szkoła, jako jedyna w powiecie jarosławskim wdrożyła ten nowoczesny i skuteczny system nauczania.
Do programu przystąpiło 21 nauczycieli. Są wśród nich nie tylko pedagodzy z niewielkim stażem pracy i realizujący awans zawodowy, ale też nauczyciele dyplomowani, którzy pracy z młodzieżą poświęcili już wiele lat. Naszą inicjatywę konsultowaliśmy też z rodzicami uczniów, którzy w pełni poparli wdrożenie tego sposobu uczenia się.
Rozpoczynając we wrześniu nowy rok szkolny, byliśmy świadomi trudu jakiego podejmujemy się w związku z wprowadzeniem oceniania kształtującego. Mieliśmy wątpliwości i obawy, czy system tak zachwalany w europejskich szkołach sprawdzi się w naszej rzeczywistości. Pojawiało się u nas szereg pytań i wątpliwości – jak można uczyć bez ocen cząstkowych, czy ten system podniesie motywację uczniów do nauki, czy nauczyciele będą mieli czas i możliwość realizacji programu nauczania oraz wieli innych. Natomiast uczniowie najpierw byli zachwyceni, że będzie tylko „miło, łatwo i przyjemnie” , jednak szybko przekonali się, że ten sposób kształcenia wymaga od nich też wiele pracy. Na każdej lekcji objętej realizacją oceniania kształtującego, uczniowie byli angażowani w proces twórczego myślenia, a podczas ustnych i pisemnych sprawdzianów musieli wykazać się odpowiednimi efektami pozyskania wiedzy i umiejętności.
W trakcie wdrażania tego programu często w gronie pedagogicznym prowadzono liczne dyskusje, które pomagały nauczycielom w realizacji projektu. Ponadto w tym okresie zostały przeprowadzone cztery szkolenia przez Instytut Kształcenia Nauczycieli EKO-TUR z Warszawy, podczas których doskonaliliśmy umiejętność wyznaczania celów lekcji, konstruowania pytań kluczowych, określania kryteriów oceniania i udzielania informacji zwrotnej z komentarzem. W systemie O.K. niezbędnym elementem jest przyjazna atmosfera w szkole między nauczycielami, pracownikami szkoły i jej uczniami, dlatego w czasie szkoleń nabywaliśmy umiejętności stosowania technik negocjacji i przekazywania informacji zwrotnych. Spotkania te były doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i rozwiązania problemów.
Dziś po roku intensywnej pracy możemy stwierdzić: „Było warto”. Dowodem jest mniej ocen niedostatecznych z przedmiotów, na których wprowadzono ocenianie kształtujące oraz zadowolenie uczniów potwierdzone ankietą. Ponad 90% uczniów ocenianych kształtująco chciałoby wprowadzenia tego systemu na innych przedmiotach. Ponadto ta forma kształcenia wpływa na poprawę wzajemnych relacji uczeń-nauczyciel, a to z kolei tworzy w szkole miłą i przyjazną atmosferę.
Pod koniec roku szkolnego opracowane zostało sprawozdanie podsumowujące wprowadzenie oceniania kształtującego w ZSSChiO oraz został przeprowadzony audyt zewnętrzny przez firmę EKO-TUR. Zwieńczeniem naszej pracy było otrzymanie przez szkołę w dniu 17 czerwca 2010 certyfikatu potwierdzającego wdrożenia systemu „Przyjazna Szkoła w Duchu Oceniania Kształtującego”.
Dokument został nadany przez Instytut Kształcenia EKO-TUR z Warszawy.
Nauczyciele ZSSChiO
EKO-TUR INSTYTUT KSZTAŁCENIA
NIEPUBLICZNA PLACÓWKA
DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Zadzwoń do nas
+48 22 841 62 08
© 2009 Instytut Kształcenia Eko-Tur
webmaster Katarzyna Dorycka