Etapy wprowadzania Przyjaznej Szkoły w duchu Oceniania Kształtującego

Wprowadzenie
Z pewnością zastanawiając się nad wprowadzeniem oceniania kształtującego w Waszej szkole zadajecie sobie pytanie od czego zacząć. Jest wiele sposobów budowania i wprowadzania oceniania kształtującego. Podczas budowania systemu ważne jest wypracowanie własnej drogi. Wasza praca będzie opierała się na uwzględnianiu szczególnych warunków ekonomicznych, społecznych i demograficznych środowiska szkolnego. Pragniemy abyście skorzystali także z naszych doświadczeń. Pokażemy Wam naszą drogę dochodzenia do oceniania kształtującego. Niech ten materiał posłuży Wam do wypracowania kierunku, a poszczególne etapy będą znakami wyznaczania krętej i wyboistej drogi ku ocenianiu kształtującemu.

Kilka uwag, o których należy pamiętać:
  1. Dowiedz się jak najwięcej o ocenianiu kształtującym.
  2. Podejmij osobistą decyzję o poświęceniu się idei oceniania kształtującego.
  3. Skupiaj wokół siebie ludzi zapoznanych z tą ideą.
  4. Twórz środowisko ludzi pochłoniętych filozofią oceniania kształtującego.
  5. Zadbaj o bazę materialną, która Ci pozwoli zrealizować Twoje idee.
  6. Pamiętaj, że ważnym elementem tej idei jest ciągłe doskonalenie siebie i środowiska.
  7. Ciesz się każdym sukcesem, nawet małym.
  8. Połącz pod parasolem oceniania kształtującego inne filozofie edukacyjne.
  9. Pamiętaj, że uczestniczysz w wielkim procesie i czerp radość z każdego etapu jego wprowadzania.
  10. Nie obawiaj się porażek.
  11. Przejmuj się szansami, które tracisz jeśli nie próbujesz.

Etapy wprowadzania

Etap 1

Pracownicy szkoły mają podstawową wiedzę na temat OK.
  1. Znają filozofię OK.:
    • potrafią pokazać na czym polegają zmiany cywilizacyjne i jaki mają wpływ na OK.,
    • wiedzą, jakie są założenia OS,
    • są w stanie wykazać słabości OS,
    • są w stanie wykazać korzyści płynące z OK,
  2. Wiedzą z jakich elementów składa się OK:
    • wiedzą czym się charakteryzuje każdy element,
    • wykażą, jakie korzyści płyną z wprowadzenia każdego elementu.
      Podstawowe elementy to:
    - informacja zwrotna
    - cel lekcji
    - kryteria oceniania
    - samoocena
    - ocena koleżeńska
    - pytania kluczowe
    - rola rodziców.
  3. Nauczyciele:
    • znają narzędzia komunikacji interpersonalnej, takie jak:
    • - aktywne słuchanie
      - zachowania asertywne
      - sztuka negocjacji i mediacji
    • potrafią stosować je w codziennej pracy
    • potrafią nauczyć swoich uczniów wykorzystywać narzędzia na lekcjach.
  4. Pracownicy szkoły znają założenia Przyjaznej Szkoły w duchu OK:
    • znają postanowienia ogólne, jakie szkoła powinna spełnić, aby utrzymać miano szkoły przyjaznej w duchu OK,
    • wiedzą, jak powinna wyglądać dokumentacja PSOK,
    • znają 10 zasad Szkoły Przyjaznej OK,
    • znają strukturę systemu PSOK,
    • znają zasady certyfikacji systemu PSOK,
    • dyrekcja szkoły rozumie własną rolę w Szkole Przyjaznej OK,
    • dyrekcja szkoły zna zasady dokonywania przeglądów systemu PSOK,
    • pracownicy szkoły znają swoją rolę w przyjaznej Szkole OK,
    • nauczyciele znają zasady realizacji procesu kształcenia i wychowania,
    • nauczyciele wiedzą, w jaki sposób dokonujemy pomiaru w Przyjaznej Szkole OK,
    • nauczyciele wiedzą, jak wykorzystywać dane z pomiarów do doskonalenia.
    • Pracownicy szkoły potrafią wykazać wyższość OK nad OS („Sąd nad Ocenianiem”)

Etap 2

Pracownicy szkoły podejmują strategiczną decyzję o wprowadzaniu projektu Przyjazna Szkoła w duchu OK.
Powstaje sztab do wprowadzania Przyjaznej Szkoły w duchu OK (8-12 nauczycieli).

Etap 3

Pracownicy szkoły znają etapy wprowadzania Przyjaznej Szkoły w duchu OK.
  1. Są przygotowani do zbudowania założeń Przyjaznej Szkoły OK.
  2. Są przygotowani do wdrażania założeń Przyjaznej szkoły OK.
  3. Wiedzą, jakie mechanizmy muszą być wprowadzone, aby Przyjazna Szkoła dobrze funkcjonowała.
  4. Wiedzą, jak doskonalić Przyjazną szkołę OK.

Etap 4

Pracownicy szkoły mają wypracowane założenia Przyjaznej Szkoły OK.
UWAGA
  1. Sztab pod kierunkiem przedstawiciela dyrekcji powinien mieć opracowane własne założenia Przyjaznej Szkoły OKw oparciu o zasady Przyjaznej Szkoły Instytutu Kształcenia EKO-TUR.
  2. Założenia są wypracowane przy wsparciu konsultanta Instytutu.

Etap 5

Sztab pod kierownictwem dyrekcji ma opracowaną strategię wprowadzania założeń Szkoły Przyjaznej OK. w życie placówki:
  1. Określa poszczególne etapy wdrażania, wyznaczając cel tego etapu i sposób zatwierdzania realizacji każdego etapu.
  2. Określa czas realizacji każdego etapu i osoby odpowiedzialne za poszczególne działania w tych etapach, a także osoby odpowiedzialne za każdy etap.
  3. Sztab projektu zatwierdza każdy etap i rozpoczyna następny.

Etap 6

Rada Pedagogiczna lub dyrekcja zatwierdza strategię wprowadzania projektu do realizacji.

Etap 7

Pod nadzorem sztabu wprowadzana jest Przyjazna Szkoła OK zgodnie
z przyjętą strategią i założeniami:
  1. Sztab drogą elektroniczną przekazuje informacje
    o wdrożonym etapie konsultantowi Instytutu. Konsultant weryfikuje, czy sposób realizacji jest zgodny z przyjętymi założeniami.
  2. Sztab podczas wprowadzania odwołuje się do założeń Przyjaznej Szkoły OK wypracowanej w danej szkole,
    do założeń Szkoły Przyjaznej OK wypracowanej przez IK EKO-TUR, a także do strategii wdrażania projektu.

Etap 8

Placówka posiada zbudowaną Szkołę Przyjazną w duchu OK zgodnie
z założeniami Instytutu:
  1. Dokonuje przeglądu dokumentacji.
  2. Sprawdza, czy system Szkoły Przyjaznej funkcjonuje zgodnie
    z założeniami.
  3. Zgłasza gotowość do certyfikacji.

Etap 9

Certyfikacja Szkoły Przyjaznej.
  1. Konsultant Instytutu sprawdza, czy zbudowany i funkcjonujący system jest zgodny z wypracowanymi założeniami Szkoły Przyjaznej i założeniami wypracowanymi przez IK EKO-TUR.
  2. Certyfikat zostaje przyznany jeżeli zostanie stwierdzona zgodność systemu z założeniami.
  3. Przy drobnych niezgodnościach wyznacza się termin na wniesienie poprawek i przesłanie ich do Instytutu. Po ich zweryfikowaniu przyznawany jest certyfikat.
  4. Certyfikat obowiązuje przez 2 lata. Po tym okresie należy przeprowadzić recertyfikację.

Etap 10

Utrzymanie i doskonalenie systemu Przyjaznej Szkoły w duchu OK.
  1. Lider do spraw systemu OK nadzoruje, czy system działa zgodnie z założeniami i raz w miesiącu przedstawia sprawozdanie dyrekcji szkoły.
  2. Osoby odpowiedzialne za dokonywanie pomiarów systemu przekazują wyniki pomiaru 2 razy w roku dyrektorowi szkoły.
  3. Dyrektor szkoły dokonuje przeglądu systemu Przyjaznej Szkoły w duchu OK zgodniez wyznaczonymi założeniami.
  4. Sztab systemu opracowuje procedury ewaluacji systemu
    i przedstawia wnioski do doskonalenia systemu.
  5. Sztab spotyka się raz na 2 miesiące.

EKO-TUR INSTYTUT KSZTAŁCENIA
NIEPUBLICZNA PLACÓWKA
DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

Zadzwoń do nas

+48 22 841 62 08

© 2009 Instytut Kształcenia Eko-Tur
webmaster Katarzyna Dorycka