SZKOŁA NAPRAWDĘ PRZYJAZNA W DUCHU OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Aby zamówić książkę prosimy wypełnić formularz... 

 

Wojciech Turewicz
Współpraca – Artur Foremski, Paweł Kania

 

 

 

SZKOŁA NAPRAWDĘ PRZYJAZNA
W DUCHU OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO

 

 

 

 

 

Instytut Kształcenia EKO-TUR

Warszawa 2010

 

 

Spis treści

 

Kilka uwag na początek ....................................................................................  5

A wszystko zaczęło się od pewnego listu ...........................................................   9

  1. Ocenianie kształtujące jako strategia rozwoju pracy szkoły......................  17
  2. Szkoła Przyjazna w duchu Oceniania Kształtującego - trochę teorii ...........  31
    - Jak uczyć w duchu Ocenianie Kształtującego? (Paweł Kania)...................  31
    - Jak się komunikować? – siła informacji zwrotnej ...................................  48
    - Jak wychowywać w duchu Oceniania Kształtującego?..............................  64
    - Jak współpracować z rodzicami w duchu Oceniania Kształtującego
      (Artur Foremski) ................................................................................ 102
  1. Szkoła Przyjazna w duchu Oceniania Kształtującego –  zasady organizacji  121
    - Założenia  ........................................................................................ 123
    - Przygotowania do programu ............................................................... 130
    - Szkoła naprawdę przyjazna  ............................................................... 130
    - Zasady Systemu Szkoły/Placówki Przyjaznej w duchu Oceniania
      Kształtującego ..................................................................................  134
    -Etapy wprowadzania Systemu Szkoły/Placówki Przyjaznej-w duchu
    Oceniania Kształtującego .....................................................................  140
    - Struktura organizacyjna Systemu Szkoły/Placówki Przyjaznej
      w duchu Oceniania Kształtującego ....................................................... 146
    - Wzór formularza ............................................................................... 153
    - Ewaluacja systemu  ........................................................................... 160
    - System Zarządzania Jakością jako ostatni element Systemu
      Szkoły/Placówki Przyjaznej w duchu Oceniania Kształtującego
     (Artur Foremski) ................................................................................  161
  1. Zakończenie ....................................................................................... 173
  2. Bibliografia autorska – co warto przeczytać  ........................................... 175
  3. Opinie praktyków SPOK  ...................................................................... 179
  4. Suplement: Ocenianie kształtujące szansą na aktywne i skuteczne uczenie
    się – nauczanie (Julian Ochęduszko) ....................................................   195

Kilka uwag na początek

Na polskim rynku jest wiele interesujących książek poruszających problem naszej oświaty. Gros z nich skupia się na stronie teoretycznej zagadnienia. Są też takie,
w których strona praktyczna jest siłą publikacji. Do nich chętnie sięgamy licząc,
że pomogą nam zmienić własną rzeczywistość szkolną.

W naszym opracowaniu idziemy właśnie w tym kierunku. Chcemy pokazać pewną filozofię myślenia o otaczającym nas świecie. Skupić uwagę na zmianach w nim zachodzących i pokazać, na ile te zmiany mają wpływ na polską oświatę. Ambicją naszą jest wykazanie, że ocenianie kształtujące jest konsekwencją tej filozofii,
i w związku z tym ma swoją stabilną podbudowę. Pokazujemy też nowe narzędzia komunikowania się, które wynikają z tego kierunku myślenia.        

Filozofia podwójnej podmiotowości i relacja „góra-dół, dół-góra” jest głównym założeniem tego nurtu.

Wielu z Was prawdopodobnie przyjmie tę filozofię, jako swój nowy sposób komunikowania się ze światem zewnętrznym. Zechcecie wprowadzić nasz projekt we własnych środowiskach. Ale jak to zrobić, od czego zacząć? Na tym etapie pytań jest wiele, i w tym momencie przychodzimy Państwu z pomocą. Jesteśmy zwolennikami myślenia systemowego. Prawdziwe zmiany w szkole mogą nastąpić tylko w tedy, jeżeli ujmiemy problem całościowo.

Proponujemy więc zbudowanie systemu, który nazwaliśmy Szkoła Przyjazna w duchu Oceniania Kształtującego. Założenia tej szkoły mają być materiałem pomocniczym do budowania własnych systemów lub w całości do skorzystania z naszych doświadczeń, i tak należy je rozumieć.

Akceptując ten model myślenia korzystając z założeń tej szkoły, tworząc  własny system funkcjonowania Waszej szkoły – jesteście już daleko, ale ciągle jest to etap teoretyczny. W naszej publikacji pokazujemy krok po kroku, jak ten system wprowadzić w życie, na co zwrócić uwagę, i czego się wystrzegać.

Wyobraźmy sobie, że system mamy już wprowadzony. Praca ta wiązała się z wielkim wysiłkiem. Całe środowisko celebruje ogromny sukces. Nasuwa się pytanie: w jaki sposób nasze dzieło utrzymać i doskonalić. Posprzątać pokój dziecinny z pomocą jego lokatora to jedno, ale pomóc mu go utrzymać w czystości, to zupełnie inny problem. Na to pytanie dostaniecie Państwo odpowiedź w naszej publikacji. Żeby wykazać Państwu,  że jesteśmy praktykami, pokazujemy długa drogę, jaką przeszliśmy
z naszymi dyrektorami i ich gronem pedagogicznym pomagając im budować Szkołę Naprawdę Przyjazną w ich środowiskach. Bardzo im za te doświadczenia dziękujemy.

 

Aby zamówić książkę prosimy wypełnić formularz...

EKO-TUR INSTYTUT KSZTAŁCENIA
NIEPUBLICZNA PLACÓWKA
DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

Zadzwoń do nas

+48 22 841 62 08

© 2009 Instytut Kształcenia Eko-Tur
webmaster Katarzyna Dorycka